بررسی کامل Kia K4: سدان کوچک، با ارزش و مقرون به صرفه
تا کنون تنها در طی پنج ماه کوتاه پس از عرضه اولیه، ما تحلیل عمیقی روی Kia جدیدترین مدل K4، سدان چهاردر کوچک و جمعوجور این برند، انجام دادیم و شباهتها و تفاوتهای آن را با همتای فنیاش، Hyundai i30 Sedan مورد بررسی قرار دادیم.
در هر دو مورد، نسخههای پرچمدار مجهز به توربوشارژ و سیستم تعلیق مستقل کامل، نسخه GT-Line بودند.
اما جای تعجب نیست که، در اصل، جایگزین بزرگتر و طراحی جسورترتر برای دوام دو دههای Cerato به عنوان نماد ثابت خودروهای کوچک Kia، در چهار نسخه پایه زیر خلاصه میشود: S، S با پکیج ایمنی، Sport و Sport+.
با احترام باید گفت، K4 همانند Cerato قبل از آن، یک «پیشنهاد ارزشمند با قیمت مناسب» است.
یک فرمول کرهای کلاسیک که بهصورتی ساده قدرت، پایداری و طرحریزی کارآمد را با طراحی جذاب و بستهبندی هوشمندانه ترکیب میکند.
این خودرو، راهحلی اقتصادی و خانوادهپسند است برای کسانی که قصد ندارند SUV بخرند؛ وسیلهای ایمن و کارآمد برای رانندگان جوان و مسن. این خودرو، گزینهای منطقی برای سواری اشتراکی یا کرایهای آسان و قابل اعتماد است.
از همین رو است که 75 درصد از تجهیزات K4 دارای پیشرانه تنفس طبیعی و سیستم تعلیق پیچشی ساده هستند.
در این بررسی، نمونه آزمایشی مدل Sport حاضر است. با قیمت پایه ۳۵،۱۹۰ دلار، این مدل در جایگاه میانی قرار دارد، کمی بالاتر از رده پایه S و کمتر از نسخه Sport+، و در ظاهر شاید منطقیترین گزینه باشد.
ویژگیها و امکانات Kia K4 Sport براساس قیمت
قیمت لیست Kia K4 Sport مبلغ ۳۵،۱۹۰ دلار است که در صورت پرداخت ۶۰۰ دلار، میتوان رنگهای مختلف دیگر غیر از سفید شفاف (که رایگان است) را انتخاب کرد؛ در نتیجه در خانه با هزینه حدود ۳۸،۶۰۸ دلار خواهید داشت.
این مبلغ حدود پنج هزار دلار بیشتر از نسخه S (با لیست قیمت ۳۰،۵۹۰ دلار) و سه هزار دلار بالاتر از نسخه S با پکیج ایمنی (۲۹،۶۹۰ دلار) است، زیرا چرا باید از امکانات ایمنی صرفنظر کرد، درسته؟ نسخه Sport+ نیز با هزینه اضافی ۲۴۰۰ دلار (لیست قیمت ۳۷،۵۹۰ دلار) عرضه میشود.
همه این نسخهها از موتور بنزینی تنفس طبیعی ۲.۰ لیتری با قدرت ۱۱۲ کیلووات و گشتاور ۱۹۲ نیوتنمتر، گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، دیسکهای ۲۸۰ میلیمتری در جلو و ۲۶۲ میلیمتری در عقب، و سیستم تعلیق پیچشی (torsion beam) بهره میبرند. رینگهای آنها ۱۶ اینچ (نسخه S) یا ۱۷ اینچ (نسخه Sport و Sport+) هستند.
نسخه GT-Line، با برتری در مشخصات فنی، مجهز به پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۴۲ کیلووات و گشتاور ۲۶۵ نیوتنمتر، گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک، دیسکهای بزرگتر به قطر ۳۰۵ میلیمتر در جلو و ۲۸۴ میلیمتر در عقب، چرخهای ۱۸ اینچی و سیستم تعلیق چندリンク در عقب است. قیمت نسخه پرچمدار این مدل ۴۲،۹۹۰ دلار است.
در نسخههای میانی، دو صفحه نمایش دیجیتال ۱۲.۳ اینچی کنار هم قرار دارند که نقش اصلی در ظاهری مدرن و کاربرپسند ایفا میکنند. فرمان چندمنظوره با طراحی متفاوت نیز به جذابیت داخلی خودرو میافزاید و فضای داخلی را بسیار مدرنتر نسبت به Cerato سابق نشان میدهد.
کابین آراسته با پلاستیک براق و سخت است، اما طراحیها و سادگی کلی آن در کنار قابلیتهای کنترلی فیزیکی، حس مصرفی ساده و قابل فهمی را انتقال میدهد. اما بزرگترین نقص، فضای جای گوشی است که پلاستیک سخت و نبود روکش لاستیکی باعث میشود گوشی در حین رانندگی بهصورت ناخواسته حرکت کند و نیازمند قرارگیری در جاگاه فنجانها باشد.
فضای پا در قسمت عقب بسیار زیاد است و حدود شش سانتیمتر بیشتر نسبت به نسل قبلی Cerato است. همچنین، طول کابین و ابعاد متوسط آن باعث میشود تا این خودرو در حمل چهار نفر راحتی بیشتری نسبت به بسیاری از SUVهای کوچک داشته باشد. حجم صندوق بار هم ۵۰۸ لیتر است، فضای کافی برای چمدانهای بزرگ و حمل اثاثیه، هرچند که در مقایسه با خودروهای برتر مانند Skoda Octavia کمی کوچکتر است، اما بسیار جادارتر از رقیبان مانند Toyota Corolla Sedan.
آیا Kia K4 Sport خودرویی ایمن است؟
نسل قبل، یعنی Cerato، از نظر استانداردهای ایمنی، پنج ستاره (با پکیج ایمنی) یا چهار ستاره (نسخههای بدون پکیج ایمنی) امتیاز دریافت کرد، اما جایگزین جدید آن، یعنی K4، تاکنون مورد ارزیابی قرار نگرفته است. نسخه پایه S بدون پکیج ایمنی، چندان قابل توصیه نیست.
در عوض، در مدل میانی Sport که مورد آزمایش قرار گرفت، امکانات کامل ایمنی در استانداردهای تجهیزات قرار دارند. این امکانات شامل موارد زیر است:
- AEB و هشدار تصادف جلويي (شامل تشخیص خودرو، عابر پیاده و دوچرخهسوار)
- تشخیص تغییر مسیر در چرخشهای تقاطع و عبور از خطوط ترمز
- کمک به حفظ مسیر با سیستم تغییر لاین و کمک در تعویض لاین
- ترمز چندتصادفی بعد از تصادف
- پایش نقطه کور و سیستم جلوگیری از تصادف
- پایینآمدن تصادف از کنار در ترافیک پسزمینه
- حفاظت در برابر تغییر مسیر ناگهانی
- کمک نگهداری در مسیر و دنبال کردن مسیر اتوماتیک
- هفت کیسه هوا شامل کیسه هوای مرکزی راننده
- نظارت بر توجه راننده
- هشدار سرعت غیرمجاز
- سیستم کمک به روشنایی بالا
- هشدار خروج از مسیر و هشدار حضور سرنشین در عقب
همانند دیگر خودروهای Kia و Hyundai، این خودرو بهطور خودکار در هنگام استارت، هشدار سرعت و نگهداری در مسیر فعال میشود، که برای استفاده روزمره مزاحمت ایجاد نکند. اما سیستم مانیتور راننده، که اگر بیش از یک لحظه در حال کنش در صفحهنمایش باشید، فعال میشود، کمی به کاربر وابسته است. با این حال، در کل، K4 عمدتاً بدون مزاحمتهای بیمورد و قابل اعتماد است.
هزینههای مالکیت Kia K4 Sport
شرکت Kia بسته خدمات سرویسدهی برای مدل ۲.۰ لیتری K4 ارائه میدهد که مبلغ ۲۲۶۹ دلار است. این بسته شامل پنج سال یا ۷۵ هزار کیلومتر سرویس است (با فواصل زمانی ۱۲ ماهه و ۱۵ هزار کیلومتر).
این مبلغ نسبت به هزینه سرویس برای نسخه ۱.۶ لیتری توربوشارژ GT-Line، که با هزینه کمی بیشتر و فواصل زمانی ۱۰ هزار کیلومتر است و شامل پوشش سرویس برای ۵۰ هزار کیلومتر است، بیشتر است.
موتور ۲.۰ لیتری روی بنزین ۹۱ رانف (RON) بهراحتی کار میکند و مصرف ترکیبی در آزمایش حدود ۷.۵ تا ۷.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است، که نسبت به نرخ استاندارد ۷.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر (ADR) رقم مناسبی است. همچنین، این خودرو از گارانتی ۷ ساله و نامحدود کیلومتر شرکت Kia برخوردار است.
نظر نهایی درباره Kia K4 Sport
در بیان صادقانه، پس از مشاهده چندین نمونه Kia K4 و K3 کوچکتر در لیست اجاره خودروهای خارجی در سفر اخیر، انتظار داشتم که بررسی نسخه میانرده Sport کمی بیشتر از نوع رانندگی معمولی باشد. اما تجربه روزمره، بیش از حد انتظار ظاهر شد.
در ظاهر، Kia K4 شاید پیشرانه ضعیف یا ترکیب نامناسب کنترل سواری و هندلینگ، پیراهنی است که در صورت وجود نقصهای جدی، هیچ طراحی جسورانه، فضای داخلی بزرگ یا صفحهنمایشهای دیجیتال گرانقیمت نمیتواند آن را جبران کند. اما نسخه Sport در بخش مهم رانندگی واقعاً خوب عمل کرد و بیشتر معیارهای قیمت را پوشش داد.
با توجه به اینکه خودروهای اجارهای عموماً روی مدلهایی سرمایهگذاری میکنند که هزینه نگهداری کم و بسیار قابل اعتماد هستند، پیشرانه ۲.۰ لیتری تنفس طبیعی و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک حس بسیار مطمئنی ایجاد میکند و کیفیت ساخت و صیقل هرساله، نتیجهی سالها تمرین و اصلاح است.
ترکیب این موارد، یک خودروی شگفتانگیز و لذتبخش برای رانندگی در شهر است. احساس نداشتن اسپورت بودن و تجملات، دلیلی بر بیارزشی این خودرو نیست. در مقابل، این خودرو باید گفت که در صورت نیاز به کمی ظرافت، همتای Hyundai i30 Sedan با گزینههای هیبریدی مناسب، رقابت خوبی دارد.