• توسط ادمین
  • 1404/05/08
  • مجله خودرو

بررسی هاوال H6 اولترا هیبرید 2025

بررسی و ارزیابی جی‌دبلیو‌ام هافال H6 هیبریدی فیس‌لیفت شده؛ بررسی جامع مشخصات و عملکرد

در حالی که شعار «سرعت بخشیدن و شکستن امور» به عنوان استراتژی نامفهوم بسیاری از رقباى خود در صنعت خودرو چین شناخته می‌شود، GWM — شرکت مادر برندهای زیرمجموعه‌ای مانند هاول، Cannon، Tank و Ora — بیشتر شبیه یک برند سنتی عمل کرده است.

از زمان عرضه اولیه در سال 2009 با سری خودروهای شاسی‌بلند نسبتاً فراموش‌نشدنی، GWM به تدریج محصولات خود را بهبود داده و در طول سال‌ها با افزایش فروش همراه شده است. Chasing Cars بر مشکلات خودروهای GWM اشاره کرده و واکنش تولیدکننده را مشاهده نموده است؛ که در بعضی موارد راه‌حل‌ها موفقیت‌آمیز بوده است.

Haval H6 مدل 2025

اکنون، با توجه به جذب استعدادهای جدید مدیران اجرایی از رقبا، GWM قصد دارد این روند توسعه را شتاب دهد و در بازار محلی به یکی از پنج برند برتر تبدیل شود. این نیازمند فروش موفق کراس‌اوورهای «یوت» (از جمله Cannon Alpha PHEV) است؛ اما مهم‌ترین چالش، توسعه و عرضه یک خودرو SUV میانی مناسب است.

در حال حاضر، گرچه برخی کراس‌اورهای متوسط در خط تولید GWM قرار دارند، اما مهم‌ترین آن‌ها Haval H6 است. با طول 4.7 متر، این خودرو در رده‌بندی خودروهای «کاپوت بر روی بودجه» قرار می‌گیرد، مشابه تویوتا RAV4 اما در نسخه‌ای مقرون‌به‌صرفه‌تر و با تجهیزات فراوان. H6 یک خودرو دو ردیفه، خانوادگی و هیبرید بدون پمپ است که ارتفاع سواری بالایی دارد.

قابل توجه است که این خودرو، در مقایسه با تویوتا، بیش از ۲۰ درصد ارزان‌تر است و در عین حال، امکانات بسیار فراوانی را ارائه می‌دهد. ماه آینده، نسخه هیبرید قابلیت شارژ پلاگین (پیل‌-این) با فاصله حدود ۱۰۰ کیلومتر دستیابی در مسیرهای شهری نیز در دسترس قرار خواهد گرفت؛ علاوه بر آن، نسخه غیر هیبرید آن نیز عرضه می‌شود.

Haval H6 مدل 2025

ما چندین بار نسخه نسل سوم H6 را آزمایش کرده‌ایم و معمولا آن را جادار و قابل‌اعتماد یافتیم، اگرچه در داخل ارزان و رانندگی در این خودرو متوسط است. طی امسال، فیس‌لیفت بزرگ و مهمی برای نسل سوم این خودرو انجام شده است که ظاهر بیرونی آن به‌طور قابل‌توجهی مدرن‌تر شده و نسخه پایه ارزان‌تر حذف گردیده است. به جای آن، نسل جدید با خطوط مشخص‌تر و امکانات فراوان ارائه می‌شود.

ساختار فنی آن، فعلاً، ثابت باقی مانده است، اما مدیر فنی جدید در استرالیا، «Rob Trubiani» که سابقه کار در جنرال موتورز دارد، وارد تیم شده است تا تنظیمات هندلینگ و سواری این مدل را تغییر دهد. هرچند تغییرات هنوز در خط تولید اعمال نشده است، اما انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک تاثیرگذار باشد.

ویژگی‌ها و امکانات نسخه هیبرید Ultra Hybrid H6 به‌قیمت قابل‌توجه

در استرالیا، دو نوع خودرو Haval H6 با برچسب هولدر وجود دارد. اولین آن، نسخه فیس‌لیفت شده، با طراحی استیشن‌واگن و اندازه‌های 4703 میلی‌متر طول، 1886 میلی‌متر عرض و 1730 میلی‌متر ارتفاع روی فاصله محور 2738 میلی‌متر است.

نوع دوم، H6 GT است که هنوز فیس‌لیفت نشده و دارای طراحی کوپه‌مانند و اسپرت‌تر است. همچنین، شرکت در آینده محصولات جدیدی از جمله H7 را معرفی خواهد کرد که نسخه‌ای با استایل مربعی‌تر و بزرگ‌تر نسبت به H6 محسوب می‌شود.

Haval H6 مدل 2025

در کنار تغییرات ظاهری، بزرگ‌ترین تغییر در ارزش‌پیش‌نهاد H6 در امسال، حذف نسخه پایه Premium است که قبلاً با موتور بنزینی قیمت اولیه ۳۳,۹۹۰ دلار داشت، که بسیار رقابتی برای یک خودرو midsize است. حال، نسخه‌های آپدیت شده با قیمت‌های بالاتر وارد بازار شده‌اند، از جمله Haval H6 Lux به قیمت ۳۵,۹۹۰ دلار (دریافت کلی) با موتور ۲.۰ لیتری چهارسیلندر توربو تولید ۱۷۰ کیلووات و گشتاور ۳80 نانومتر، و یا نسخه هیبرید بدون پمپ HEV با قیمت ۴۰,۹۹۰ دلار (دریافت کلی) و قدرت ۱۷۹ کیلووات و گشتاور ۵۳۰ نانومتر.

نسخه Lux در فیس‌لیفت، امکانات بیشتری مانند رینگ‌های ۱۹ اینچی مشکی، صفحه‌نمایش لمسی بزرگ ۱۴.۶ اینچی با اتصال بی‌سیم اپل کارپلی و آندروید اتو، تنظیمات برقی بر روی صندلی‌های راننده، تنظیم تلفیقی فرمان، آینه‌های برقی بازشونده، و دیگر امکانات را دارد.

نسخه Ultra، که در تست ما حضور داشت، با قیمتی پایین‌تر، یعنی ۳۸,۹۹۰ دلار برای موتور ICE و یا ۴۳,۹۹۰ دلار برای HEV، عرضه می‌شود و امکاناتی مانند شیشه‌های حریم خصوصی، سانروف پانوراما برقی، صندلی‌های جلو با گرم‌کنی و سرمای‌سازی، فرمان گرم‌شونده، تنظیم حافظه و کمربند کمری، صفحه‌نمایش مسطح روی پنل، کنترل هوشمند پارک، و سنسورهای پارک جلو را داراست.

نحوه رانندگی و عملکرد نسخه هیبرید Ultra Hybrid H6

در مورد نحوه رانندگی، سه نوع پیشرانه متفاوت وجود دارد: غیر هیبرید، هیبرید بدون پمپ، و PHEV (شارژ پلاگین). عملکرد در هر سه، بهبود می‌یابد، اما تنها در صورتی که سیستم کنترل و هماهنگی مناسب باشد. ما نسخه‌های ICE و HEV را قبلاً آزمایش کرده‌ایم و تا حدودی با عملکرد آن‌ها آشنا هستیم؛ حال، نسخه‌های PHEV نیز به‌زودی مورد آزمایش قرار خواهند گرفت.

Haval H6 هیبریدی 2025

نسخه هیبرید بدون پمپ مجهز به موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ و موتور الکتریکی است که مجموعاً ۱۷۹ کیلووات و ۵۳۰ نانومتر گشتاور تولید می‌کند. این رقم در مقایسه با رقیبانی مانند تویوتا RAV4، بسیار بالا است؛ اما کارایی واقعی آن، به‌دلیل نیاز به شارژ و شرایط رانندگی، متغیر است.

در آزمایش‌های ما، سیستم هیبرید گهگاهی دچار مشکل می‌شد و در حالت‌ای خاص، موتور برقی و بنزینی به‌درستی هماهنگ نمی‌شدند؛ اما در مواردی، عملکرد بسیار خوب و نرم‌تری ارائه می‌داد. در سرعت‌های متوسط، شتابگیری سریع و صدای کم داشته است. انتظار می‌رود نسخه PHEV، که قدرت و گشتاور بالاتری دارد، رانندگی راحت‌تری را برای کاربر فراهم کند.

در مسئله هندلینگ، اعداد و ارقام فعلی چندان رضایت‌بخش نیستند و باید منتظر تغییرات طراحی رانندگی توسط Trubiani باشیم که قرار است به مرور اعمال شود. در حال حاضر، رانندگی این خودرو در مقایسه با رقبایی مانند تویوتا RAV4 یا هیوندای توسان، کمی کم‌دقت و کم‌انرژی است، اما دید مثبتی برای آینده وجود دارد.

داخلی، فناوری و امکانات داخلی H6 Ultra Hybrid

با فیس‌لیفت، GWM تغییرات گسترده‌تری در داخل کابین این خودرو ایجاد کرده است. شکل ظاهری داشبورد ثابت مانده اما طراحی جدید زیرانتقال گیربکس که قبلاً مکان‌کننده‌ها متفاوت بود، اکنون در وسط قرار نگرفته و جایگزین شده است.

در نمونه آزمایشی، داخل رنگ کرمی و بسیار شفاف و باز است، و احساس فضای داخل را افزایش می‌دهد. این خودرو، با توجه به قیمت مناسب، از مواد داخلی نسبتا مرغوبی بهره برده است، هرچند طراحی صندلی‌های جلو چندان راحت نیست و تنظیمات زیر راننده کم است.

داخل کابین H6

مواد داخلی شامل چرم مصنوعی (Comfort Tek) است که در هوای گرم ممکن است باعث تعریق شود، اما رنگ سفید گزینه‌ای جذاب‌تر است. فرمان گرم‌شونده و رودری بزرگ‌تر، راحتی رانندگی را افزایش می‌دهند؛ اما برای نسخه PHEV، فرمان متفاوتی طراحی شده است که با سیستم فناوری جدیدتر مجهز است.

صفحه لمسی مرکزی بزرگ ۱۴.۶ اینچی، بسیار روشن، سریع و واضح است، و اتصال بی‌سیم اپل کارپلی و آندروید اتو دارد؛ ولی سیستم صوتی ۸ اسپیکره صدای چندان واضحی ندارد، اما کیفیت و حجم صدا در نسخه‌های ICE و PHEV کمی متفاوت است. فضای عقب، بسیار جادار و راحت است و قسمت بار، تا ۵۶۰ لیتر ظرفیت دارد و در حالت صندلی‌های عقب خوابیده، به ۱۴۴۵ لیتر می‌رسد. نسخه ICE، در صورت نیاز، جعبه یدکی دارد، ولی در نسخه‌های هیبرید، تنها کیت تعمیر لاستیک موجود است.

ایمنی و ارزیابی‌های ایمنی H6 Ultra Hybrid

در حال حاضر، این خودرو همچنان در آزمایش‌های ایمنی به نام «5 ستاره» طبق پروتکل‌های ۲۰۲۲ قرار دارد و شرکت GWM در حال به‌روزرسانی اعتبار آن است. در آزمون‌های ۲۰۲۲، H6 نمره ۹۰٪ در حفاظت از سرنشینان بزرگسال، ۸۸٪ در حفاظت از کودکان، ۷۳٪ در حفاظت از کاربران آسیب‌پذیر و ۸۱٪ در فناوری‌های کمک‌راننده دریافت کرده است.

سیستم‌های ایمنی شامل فناوری‌های شناسایی تصادف جلو و عقب، کمک‌راننده حفظ خطوط، هشدار برخورد از جانبی، سیستم تشخیص علائم ترافیکی، نظارت بر نقاط کور و دوربین ۳۶۰ درجه است که تمام آن‌ها استاندارد در تمامی نسخه‌ها قرار دارند.

ایمنی و سیستم‌های کمکی H6

هزینه‌های مالکیت و نگهداری H6 Ultra Hybrid

نسخه هیبرید این خودرو از نظر هزینه‌های مصرف سوخت نسبتاً مقرون‌به‌صرفه است. اگرچه کارایی اعلام‌شده توسط GWM کمی بلندپروازانه است، اما در آزمایش‌های ما، مصرف سوخت آن در بزرگراه و شهر چندان تفاوتی با ادعاها نداشت و در کنار آن، هزینه‌های خدمات و تعمیرات قابل‌قبول است.

مصرف سوخت واقعی حدود ۶.۰ لیتر در هر صد کیلومتر در بزرگراه و ۷.۲ لیتر در شهر برآورد شده است، و در مجموع، با مخزن ۶۱ لیتری، شعاع رانندگی حدود ۸۳۳ تا ۱۰۱۶ کیلومتر است. برنامه تعمیرات سالانه در حدود ۲۰۲۰ دلار است و گارانتی ۷ ساله، بدون محدودیت مسافت، برای مالکین ارائه می‌شود که پوشش باتری هیبرید نیز تا ۸ سال و ۱۵۰,۰۰۰ کیلومتر است.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری درباره H6 Ultra Hybrid

در دنیای امروز، کاهش قیمت خودروها کمیاب است، به‌خصوص در کنار فیس‌لیفت و بهبود ظاهر خودرو. در این میان، قیمت ۴۰,۹۹۰ دلار (شامل همه هزینه‌ها) برای نسخه هیبریدی قدرتمند و تجهیزات کامل، بسیار منصفانه است.

هرچند رانندگی این خودرو چندان لذت‌بخش نیست و در برخی عناصر داخلی، نیاز به بهبود دارد، اما فاصله قیمت آن با رقیبان ژاپنی و کره‌ای بسیار قابل‌توجه است. با این حال، توصیه می‌کنیم تا تغییراتی که در هندلینگ و سواری در آینده حاصل می‌شود، منتظر بمانید، چراکه متخصصان جدید، احتمالاً رانندگی آن را بهتر خواهند کرد. در حالی که تغییرات نرم‌افزاری در موتورهای هیبرید نیز مورد انتظار است، باید دید شرکت GWM چه برنامه‌ای در این زمینه دارد.

نتیجه‌گیری نهایی درباره H6 هیبرید

در مجموع، اگر به دنبال یک SUV هیبرید اقتصادی و با امکانات مناسب هستید و قصد دارید چند ماهی منتظر بمانید تا تغییرات نرم‌افزاری و هندلینگ آن بهتر شود، این خودرو گزینه‌ای مناسب است. در غیر این صورت، با توجه به قیمت فعلی و تجهیزات ارائه‌شده، شاید بهتر باشد در آینده نزدیک تصمیم‌گیری کنید.