• توسط ادمین
  • 1404/05/08
  • مجله خودرو

بررسی تویوتا هایلوکس SR5 4×4 مدل 2025

بررسی کامل خودرو تویوتا هایلوکس SR5 مدل 2025

این خودرو، تویوتا هایلوکس N80، از سال ۲۰۱۵ در بازار استرالیا عرضه می‌شود، هرچند با فیس‌لیفت‌ها و به‌روزرسانی‌های مختلف. در واقع، طی ده سال، تقریبا همان شاسی، سیستم تعلیق و درایو خطی را دریافت کرده است.

ویژگی‌ها و امکانات تویوتا هایلوکس SR5 در مقایسه با قیمت

با توجه به اینکه تویوتا هایلوکس، حتی در نسخه SR5، یکی از خودروهای محبوب و پرفروش استرالیا است، قیمت آن به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۶، قیمت این مدل حدود ۵۵ هزار دلار بود، اما اکنون پیش‌پرداخت آن به حدود ۶۳,۲۶۰ دلار رسیده است و در خیابان‌ها، قیمت آن کمی کمتر از ۷۰ هزار دلار است. این تفاوت قیمت هنوز هم نتوانسته علاقه‌مندان را از خرید این خودرو منصرف کند، هر چند امکانات ارائه‌شده برای این مبلغ چندان چشم‌گیر نیست.

تویوتا هایلوکس SR5 ۲۰۲۵

یکی از ویژگی‌های مهم این مدل، سیستم کنترل کشش در مسیرهای آفرود چندمنظوره موسوم به Multi Terrain Select است که حالت‌هایی مانند شن، گل و سنگ را پشتیبانی می‌کند. همچنین، سیستم فناوری V-Active، که شامل یک موتور-ژنراتور ۴۸ ولت و مبدل DC/DC است، سعی دارد مصرف سوخت را تا حدود ۱۰ درصد کاهش دهد و در عین حال، قدرت هنگام حرکت را کمی افزایش دهد.

از دیگر تغییرات مهم، سیستم توقف-شروع (Start-Stop) است که در نسخه SR5 وجود دارد اما در کاربری، به دلیل مشکل غیرفعال‌سازی، کارایی لازم را ندارد. در زمینه قیمت، اگرچه قیمت نهایی افزایش یافته، اما می‌توان گفت بازار همچنان به این خودرو علاقه‌مند است و با وجود قیمت بالا، تقاضا همچنان برقرار است.

ویژگی‌ها و آپشن‌های تویوتا هایلوکس SR5 در مقایسه با قیمت

این خودرو، در نسخه SR5، مجهز به چرخ‌های آلیاژی ۱۸ اینچی است که نسبت به اندازه‌های رایج ۱۷ اینچی، کمی بزرگ‌تر است. همچنین، دارای چراغ‌های مه‌شکن و امکانات کلیدی نظیر ورود و استارت بدون کلید، کنترل آب و هوای دو منطقه‌ای، چراغ‌های LED اتوماتیک و صفحه نمایش ۸ اینچی سیستم اطلاعاتی- سرگرمی است که نیازمند به‌روزرسانی است. فناوری داخل خودرو کم‌رمق است، اما سیستم صوتی نسبتاً رضایت‌بخش است و بهره‌گیری از دسته دنده با عملکرد مناسب، از دیگر مزایای آن است.

داخل کابین، مواد استفاده‌شده ساده و کارآمد است، اما کیفیت تکنولوژیکی آن قدیمی و کم‌امکانات است. صفحه نمایش سیستم اطلاعاتی، بسیار کند و پایین‌تر از استانداردهای امروزی است و امکان اتصال بی‌سیم Apple CarPlay و Android Auto ندارد. دوربین عقب نیز کیفیت پایین و قدیمی دارد، اما در عوض، کنترل حجم صدا در داخل خودرو وجود دارد که در اکثر خودروهای جدید نایاب است. باور کنید یا نه، جای هل دادن دسته دنده در این خودرو مزاحم نیست و خیلی کاربردی است.

نکته منفی دیگر، میدان دید کم در عقب و صندلی‌های کم‌راحت در عقب است، که این خودرو برای خانواده چندان مناسب نیست و بیشتر برای کارهای تجاری و حمل بار طراحی شده است. باوجود این، سادگی ذاتی آن، بخشی از جذابیت آن است، و طبق تجربۀ مالک قبلی، با نگهداری مناسب، ظاهر و عملکرد خودرو در سال‌های آینده حفظ می‌شود.

بخش بار و جنبه‌های عملیاتی خودرو

در حالی که این نسخه SR5، طبق اعلام، در راک‌تایپ‌های «بالای لیست» قرار دارد، اما فاقد لاینر یا کاور درون تریلی است، تنها دارای چهار نقطه گره‌کشی است. ابعاد قسمت بار شامل ۱۵۷۰ میلی‌متر طول، ۱۶۴۵ میلی‌متر عرض و ۴۸۱ میلی‌متر عمق است که در مقایسه با رقبا مانند ایسوزو D-Max و مزدا BT-50، برتری در عرض دارد. توان کشش با ترمز تا ۳۵۰۰ کیلوگرم بر پایه استاندارد صنعت است و دیگر مشخصات مهم، شامل GVM برابر ۳۰۵۰ کیلوگرم، GCM برابر ۵۸۵۰ کیلوگرم و بار مفید حدود ۹۴۵ کیلوگرم می‌باشد.

تجهیزات کشش تویوتا هایلوکس SR5 ۲۰۲۵

این مشخصات نشان می‌دهد که خودرو برای کارهای سنگین و مصارف تجاری، کاملاً مناسب است و ظرفیت کشش خوبی دارد.

تجربه رانندگی با تویوتا هایلوکس SR5 مدل ۲۰۲۵

زاویه‌دار بودن فرمان، اولین نکته منفی است که باید ذکر شود، هرچند این ویژگی ممکن است برای کسانی که قصد نصب رینگ‌های بزرگ‌تر دارند، مفید باشد چون وزن بیشتر، حس فرمان را کمی سفت‌تر می‌کند. عملکرد ترمزهای خودرو در حد قابل قبول است و رانندگی آسان است. اما، یکی از موارد مشترک تیم «چیسینگ کارز»، ضعف شدید تعلیق کارخانه است؛ به‌خصوص، سواری آن در حالت بدون بار بسیار ناراحت‌کننده است و این مشکل نیازمند به‌روزرسانی تعلیق است. سیستم تعلیق‌های استاندارد، توانایی فوق‌العاده‌ای برای پیمایش جاده‌های آفرود دارد، اما قیمت پایین‌تر GWM Cannon XSR با قفل‌های دیفرنسیل، آن را در برابر این خودرو، کمی ضعیف‌تر می‌کند.

با تقویت سیستم تعلیق، نصب لاستیک‌های آفرود و نگهداری مناسب، این خودرو به ابزاری کارآمد و قابل‌انعطاف در کار و تفریح بدل می‌شود. موتور چهار سیلندر دیزلی توربوشارژ ۲.۸ لیتری، همراه با گیربکس ۶ سرعته آیسین، عملکرد خوبی دارد، ولی می‌توانست کمی بیشتر نیرو ارائه دهد، هرچند در نسخه‌های پر قدرت‌تر، ۵۵۰ نیوتن‌متر تولید می‌شود که کمی بهتر است.

ایمنی و رتبه‌بندی خودرو

برخی هشدارهای سیستم‌های ایمنی کارخانه‌ای، در مواقعی آزاردهنده هستند، مانند اعلان «شما وارد منطقه مدرسه شده‌اید» و «خروج از منطقه مدرسه». خوشبختانه، امکان غیرفعال‌سازی این هشدارها در تنظیمات داخل سیستم اطلاعاتی وجود دارد. در تست‌های امنیتی، تویوتا هایلوکس در سال ۲۰۱۹، امتیاز پنج ستاره‌ی ANCAP را کسب کرد، که نشانگر سطح ایمنی بالا است. نمره‌های مختلف شامل ۹۶٪ در حفاظت از سرنشین بزرگسال، ۸۷٪ در حفاظت از سرنشین کودک، ۸۸٪ در محافظت از کاربران در مسیر و ۷۸٪ در کمک‌های ایمنی است.

با گذشت زمان، ممکن است اعتبار این امتیاز کاهش یابد، چرا که پلتفرم قدیمی‌تر، امکانات فناوری ایمنی را کم دارد. در کنار آن، سیستم‌های پیشرفته‌تری مانند رصد راننده یا هشدار عبور خط، در این خودرو موجود نیستند، اما از طرفی، سادگی و بی‌احتیاجی از امکانات اضافی، بخشی از فلسفه طراحی تویوتا است که مخاطبین استرالیایی، آن را می‌پسندند.

  • کنترل چرخش تیغه کشنده
  • کمک به تشخیص تابلوهای جاده
  • سیستم پیش‌تصادف (Pre-Collision)
  • هشدار خروج از خط
  • کنترل کروز فعال در سرعت بالا
  • ترمز اضطراری خودکار
  • ایربهاگ‌های جلو و کنار ایمنی

هزینه‌های مالکیت تویوتا هایلوکس SR5

مصرف سوخت متوسط این خودرو در مسیرهای شهری، سرپایی و خارج‌از جاده حدود ۹.۱ لیتر در صد کیلومتر است، که نزدیک به رقم ترکیبی اعلام‌شده ۷.۹ لیتر است. گارانتی تویوتا ۵ سال یا ۱۶۰,۰۰۰ کیلومتر است، و در صورت رعایت برنامه تعمیر و نگهداری، می‌تواند دو سال یا معادل ۶۰ هزار کیلومتر، پوشش بیشتر دریافت کند. خدمات دوره‌ای هر شش ماه یا ۱۰ هزار کیلومتر انجام می‌شود و هزینه هریک حدود ۲۵۰ دلار است، که در برنامه قیمت‌گذاری محدود تویوتا قرار دارد.

در کنار این، دسترسی آسان به نمایندگی‌های تویوتا در سراسر استرالیا، اطمینان خاطر مالک را برای تعمیرات و نگهداری، افزایش می‌دهد. طراحی قابل تعمیر بودن قطعات، مانند سیستم تعلیق، از دیگر مزایای این خودرو است، به‌خصوص برای کاربرانی که در محیط‌های رودخانه‌ای و صنعتی فعالیت دارند.

به عنوان مثال، باز کردن دو پیچ پایین کنترل آرم، اجازه تعویض شوک‌ها یا جابجایی کوئیک جوی‌های کار شده در جاده، بدون نیاز به باز کردن قسمت‌های دیگر، امتیاز بزرگی است که مهندسین تویوتا در طراحی این خودرو لحاظ کرده‌اند.