• توسط ادمین
  • 1404/05/08
  • مجله خودرو

اولین تجربه رانندگی بین‌المللی با BYD Denza B8 2026

دیزنا B8: شاسی‌بلند لوکس برقی با تکنولوژی برتر و امکانات خارق‌العاده

تصور کنید خودروی شاسی‌بلند چهارچرخ محرک، مجهز به فنری فعال، با توان ۵۵۰ کیلووات، دارای دیفرانسیل‌های قفل‌شونده در جلو و عقب، و برد الکتریکی ۱۰۰ کیلومتر، چه قیمتی می‌تواند داشته باشد. این خودرو شاید حدود ۳۰۰ هزار دلار قیمت داشته باشد — ممکن است کمی کمتر یا بیشتر. اما فرض کنید بتوانید تمام این ویژگی‌ها را با قیمتی کمتر از نصف آن بیابید؛ این پیشنهاد بی‌نظیر است.

ما دقیقا نمی‌دانیم که دیزنا B8 (که با نام فانگ‌چنگ‌بائو باو ۸ نیز شناخته می‌شود) چه قیمتی دارد یا اصلاً در استرالیا عرضه خواهد شد یا نه، اما اگر بیاید، برادر بزرگ‌تر مدل B5 و هم‌خانواده لوکس‌تر آن، یعنی شاک ۶ یوت، در مقایسه با خودروهای گران‌قیمت مانند Range Rover برای فناوری و لوکستر، رقابت قابل توجهی دارد. این خودرو، در مقایسه با Toyota Land Cruiser، امکانات و فناوری‌های پیشرفته‌تری عرضه می‌کند.

در سفر به چین و حضور با شرکت BYD، چیسینگ کارز فرصت داشت چند مدل مختلف را آزمایش کند، از جمله B8، که این برند در حال بررسی آن برای بازار استرالیا است. در محدوده محصولات این برند، B8 بالاتر از B5 قرار دارد و زیرمجموعه‌اش، یعنی تانک ۶ GWM را به عنوان یوتی‌وی لوکس‌تر و فناوری برتر، کنار می‌زند.

نمای بیرونی دیزنا B8

در بیرون، نمونه رنگی برنزی فلزی که ما رانندگی کردیم، چشم‌نواز و عجیب و غریب است. پنجره‌های بسیار عمودی، قوس‌های برجسته و طراحی پشتی، ظاهر خودرو را منحصر به فرد کرده‌اند. قسمت عقب آن، شبیه به خودروهای Defender یا سانتا فه، جذاب است و یک تایر کامل در قسمت پشتی، که در رنگ بدنه است، به آن ظاهر خاصی می‌دهد.

داخل کابین احساس لوکس بودن به‌درستی منتقل می‌شود. صندلی‌هایی با روکش چرم ناپا، قابل تنظیم برقی، با قابلیت گرم‌کردن، تهویه و ماساژ، شما را در برمی‌گیرند. این روکش، بر روی داشبورد و قسمت بالای درب‌ها نیز گسترده شده است، همراه با دسته‌های محکم. صفحه‌نمایش لمسی بزرگ ۱۷.۳ اینچی در وسط قرار دارد، که قابل چرخش بین حالت عمودی و افقی است.

صفحه نمایش وسط خودرو

برای راننده، یک صفحه‌ نمایش دیجیتال ۱۲.۳ اینچی وجود دارد که اطلاعات مربوط به سرعت، جهت حرکت و وضعیت خودرو را نمایش می‌دهد، در حالی که مسافر صفحه‌نمایش جداگانه‌ای دارد که امکان تنظیم صدا و اجرای کینکا را فراهم می‌کند. در بخش عقب، صفحه‌نمایش‌های جداگانه‌ای برای کنترل دما و صدا قرار دارد، صندلی‌های گرم‌ و تهویه‌دار، بادگیر پانوراما، و دسته‌ های چرمی قابل‌پایین‌آمدن و درب‌های برقی با سیستم بسته‌شدن نرم، امکانات لوکس داخل کابین را کامل می‌کند.

نمای داخلی کابین

طول ۵.۲ متری این مدل، امکان قرارگیری سومین ردیف صندلی‌ را فراهم کرده است، که با صندلی‌هایی که به‌راحتی جمع می‌شوند و قدرت‌پایه، قابلیت استفاده آسان را برای سرنشینان فراهم می‌کند. صندوق بار آن، با درب بالا در کنار یکدیگر، فضای وسیعی برای لود بار دارد و بلندای آن نسبتا بالا است، اما سیستم فنری برقی، ارتفاع را برای آسان‌تر کردن فرآیند بارگیری تنظیم می‌کند. محفظه‌ای کنار درب پشتی قرار دارد که فضای اضافی و قابل‌دسترسی را برای بارهای سنگین فراهم می‌سازد.

در زیر کاپوت، یک موتور چهارسیلندر توربو بنزینی ۲.۰ لیتری قرار دارد که توان خروجی ۲۰۰ کیلووات تولید می‌کند، اما این قدرت چندان ویژه نیست. این موتور، همراه با یک باتری لیتیوم‌آهن فسفات ۳۶.۹ کیلووات‌ساعت است، که دو موتور الکتریکی از آن نیرو می‌گیرند. خروجی کلی سیستم، شگفت‌انگیز است: ۵۵۰ کیلووات و ۷۶۰ نیوتون‌متر؛ البته با وزن ۳۳۵۰ کیلوگرم، سرعت این خودرو در حالت استاندارد کمی کم می‌شود، اما زمان ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در حدود ۴.۸ ثانیه است که بسیار سریع است. سرعت نهایی محدود به ۱۸۰ کیلومتر در ساعت است.

مشخصات برقی و موتور

ویژگی‌های برقی قوی شامل برد الکتریکی بر پایه معیار CLTC معادل ۱۰۰ کیلومتر، شارژ سریع تا ۱۲۰ کیلووات (DC)، و برد ترکیبی ادعا شده ۱۲۰۰ کیلومتر است. خودرو همچنین دارای سه پانوراما روی سقف، ۱۲ دوربین، ۱۲ سنسور اولتراسونیک، سه رادار مایلیمتر و لیدار است که وعده سطح ۲ از خودران بودن را می‌دهد، هرچند ما فرصت آزمایش این امکانات را نداشتیم.

در بخش آزمایش‌های درجا، B8 نشان داد که با عرض نزدیک به دو متر، در مسیرهای آتوی بسیار محدود و پر پیچ‌وخم، فرمان برقی و سیستم تعلیق فعال و هیدرولیکی «دی‌ساس-پی»، عملکرد خوبی دارد. حالت کم‌عقب‌نشینی شبیه به سیستم‌های جانبی، قدرت بیشتری به سیستم می‌دهد. سیستم‌های رانندگی متعدد، از جمله حالت «بیرست»، این خودرو را قادر می‌سازند از موانع عبور کند و در مسیرهای ناهموار، قابلیت‌های جانبی اثبات می‌کنند. دیفرانسیل‌های الکترومکانیکی قفل‌شونده و سیستم‌های قدرت‌موتوری، عملکرد خوبی در مسیرهای خارج از جاده نشان دادند.

آزمایش های خارج از جاده

در تست‌های شهری، شتاب گیری سریع و کنترل بیشتر نشان داد که سیستم تعلیق فعال، تلاش می‌کند برهم‌زدن‌های فیزیکی را کنترل کند، و احساس کنترل بیشتری نسبت به مدل B5 دارد. در پیچ‌ها نیز، این حس کمی بهتر است، هرچند که سایز بزرگ خودرو، کنترل آن را دشوار می‌سازد. این خودرو، در مقایسه با نسخه‌های چهارموتوره مثل Yangwang U8، کمی ساده‌تر و راحت‌تر در کنترل است؛ اما هنوز جای کار دارد تا کامل‌ترین و بهترین مدل در این کلاس باشد. به‌خصوص در بخش سیستم‌های هوشمند، بهبود قابل‌توجهی مورد نیاز است.

با توجه به قیمت زیر ۱۰۰ هزار دلاری، مدل B5، یک گزینه عالی برای رقابت با خودروهایی مانند پریدو، اورست، GWM تانک و دیگر SUVهای پرمروارید است. اما مدل B8، در این قیمت‌گذاری، انتخاب سخت‌تری است. اگر BYD قصد رقابت با لوکس‌سوارانی مانند Lexus LX یا Nissan Patrol را داشته باشد، ارزش توجه دارد که این خودرو می‌تواند در زمره خودروهای لوکس جای گیرد؛ اما در بازار استرالیا، اعتبار برند و در دسترس بودن قطعات، اهمیت بیشتری دارند.